kalenterijuttuja: bullet journal

Maaliskuussa tutustuin ensimmäistä kertaa bullet journaliin Pinterestissä. Kalenteri näytti ihanalta, olihan sitä nyt pakko edes kokeilla. Siis lyhyesti, bujo on kalenteri, joka on varmasti ihan sun itsesi näköinen. Se pitää elämän järjestyksessä, tai ainakin se auttaa kaiken organisoimisessa. Netistä löytyy hirveästi inspiraatiota ja ideoita bujon tekemiseen, sekä aloittamiseen. Tässä postauksessa mä esittelen vähän mun omaa vihkoani.

Ehkä vähän taustoittaakseni, mun bullet journal yrittää olla mahdollisimman käytännöllinen, en jaksa koristella ja piirrellä tai käyttää mahdottomasti rahaa hienoihin kyniin. Haluan bujon pysyvän nopeana ja helppona mutta kumminkin kivannäköisenä.

Ette uskokaan, kuinka kauan tää postaus on roikkunut mulla luonnoksissa, varmaan toukokuusta asti. Nyt päätin kuvata mun bullet journalini kolmatta kertaa ja yrittää, jos tällä kertaa saisin tän postauksen tehtyä.



mitä tarvitsen aloittaakseni bullet journalin?

Mä aloitin maaliskuussa ihan tavallisella viholla, jossa oli viivoja. En ollut varma, jaksaisinko edes tehdä bujoa. Sen takia en halunnut hankkia ensin kunnon vihkoa, mutta tällä hetkellä multa löytyy koulurepusta Leuchtturm -niminen vihko, joka maksaa vähän reilut kaksikymppiä.

Vihkon lisäksi mulla on käytössä Stabiloita, muutama mustekynä ja neljä rullaa washiteippiä. Toiset tykkää enemmän piirtämisestä, jotkut tykkäävät koristella bujoa tarroilla ja muilla sellaisilla.


index

Bullet journal -vihoista löytyy ensimmäisiltä sivuilta paikka sisällisluettelolle ja ehkä kaikkein tärkeimpänä sivunumerot. Ensin omistin vihon, jossa ei ollut sivunumeroja ja niiden itse tekeminen oli melko työlästä, mutta ihan mahdollista. Sisällysluetteloon kirjataan, miltä sivulta löytyy mitäkin.



vuosi silmäyksellä & kouluvuosi pikseleissä

Aloitin tämän vihon täyttämisen elokuussa, joten tästä tuli sitten aika kätevästi lukuvuosikalenteri. Tältä sivulta näkee yhdellä silmäyksellä pidempiä reissuja ja menoja, kaiken yhdellä kertaa. Oikealla sivulla pidän kirjaa fiiliksistä.





kuukausiaukeama + ostoslistat, rahankäyttö, habit tracker

Koko kuukauden näkee kätevästi yhdeltä aukemalta, tuohonhan mahtuu vielä yleinen todo-lista ja kaikkia menoja. Tykkään itse kuukauden alussa tehdä muutaman sivun habit trackereita ja rahankäyttöä varten. Laitan ylös menoja ja välillä tulojakin, syyskuussa olen merkannut joka aamu, kuinka kauan olen nukkunut.



viikkoaukeama

Tähän kirjoittelen, mitä pitää tehdä minäkin päivänä, missä pitää olla milloinkin ja mitä pitää olla mukana, ihan niinkuin normikalenteriinkin.

Olen jakanut mun bullet journalin etuosan kalenteriin ja selvästi tiettyyn kuukauteen liittyvät asioihin, takaapäin löytyy listoja, vuoden lukuhaaste (jonka kyllä lupaan epäonnistuvan!) life bucket list ja opiskeluun liittyen; kurssitaulukko lukion ekalle vuodelle ja opiskelusuunnitelma, joka ei toiminut ihan toivotulla tavalla motivaattorina, vaan aiheutti vaan lisäahdistusta ja luovuin sen noudattamisesta.

Ja tässä olisi mun bullet journal, suosittelen kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. Eihän tää todellakaan kaikille sovi. Mä pystyn kuitenkin handlaamaan asiat paremmin, jos ne lukee paperilla. Sillon mun ei tarvi muistaa kaikkea ihan ite.

Seela


Kommentit

Suositut tekstit