saaristossa

Keskiviikkona puolenpäivän aikoihin lähdimme matkaan kohti Paraisia. Pysähdyimme matkalla vain Tampereen Ikeassa (lohifilee perunamuussilla), joten saavuimme perille noin neljän aikoihin iltapäivällä. Tuplabuukkauksen takia yövyimme ensimmäisen yö Hotel Kalkstrandissa, jonne veimme ensiksi tavaramme. Sitten lähdimme katsastamaan paikkoja ja kävelemään ympäri Paraisia. Näimmme kauniita, vanhoja ja värikkäitä, pieniä puutaloja ja romanttisia kujia, sekä hienon kirkon ja vanhan hautausmaan. Siellä oli jotakin maagista, kun aurinko paistoi suurten ja paksujen, vanhojen puiden lomasta

Päivän asu
aurinkolasit - Tiger
toppi - Zara
halkiohousut - H&M
sandaalit - Kookenkä

Pysähdyimme syömään ravintolaan nimeltään Kamu. Tilasin mansikkahalloumijuustosalaattia. Tykkäsin salaatin lisäksi myös ravintolan sisustuksesta ja tunnelmasta.

Seuraavana päivänä kävimme Airiston satamassa ihailemassa veneitä, tuulta ja laituriin törmääviä laineita. Ei tullut kateeksi meressä uivia uimakoululaisia, koska päivä oli kylmä ja tuulinen.

Lounasta söimme ihanassa kahvilassa Paraisten keskustassa, Café Hallonbladissa. Söin lohikeittoa ja saaristolaisleipää, sekä jälkiruuaksi kakkua ja herkullista kaakaota.

Kävimme myös Paraisten kotiseutumuseossa ja pääsimme kiinnostavalle matkalle menneisyyteen. Näimme mm. sängyn, jossa Lenin oli nukkunut ollessaan pakomatkalla Suomessa. Kierros oli todella kiinnostava, koska nainen oli tietenkin paikallinen ja opimme paljon uutta ihmisten elämästä rannikolla satoja vuosia sitten. Erityisen kiinnostavaa oli kirjoitella vanhoilla mustekynillä.

Valitettavasti kamera ei ollut mukana silloinkaan, kun vierailimme Salvador Dalin taidenäyttelyssä. Kyllä, Paraisilla. En ole mikään taideasiantuntija, enkä erityisesti kiinnostunut taiteesta, mutta tykkään välillä käydä taidenäyttelyissä. Dalin näyttely oli todella kiinnostava, varsinkin kun pääsimme opastetulle kierrokselle. Näyttelystä teki paljon mielenkiintoisemman, kun siellä ei ollut vain tauluja, vaan myös patsaita, keramiikkaa, huonekaluja, koruja... Jos siis joskus käytte Turun suunnalla, käykää ihmeessä Paraisillakin!

Kolmantena päivänä lähdimme kiertämään Saariston pientä rengastietä. Matkustimme monilla losseilla, välillä pysähdyimme ihastelemaan maisemia ja katselemaan merta. Tässä kuvia matkan varrelta.

Seuraavaksi pysähdyimme Naantalissa, jossa kävimme burgereilla, sekä opastetulla kierroksella Kultarannan puutarhassa. Siellä oli itse asiassa aika kiinnostavaa ja oli hauskaa kuulla presidenteistä, mitä he olivat tuoneet puutarhaan ym. Sauli ei kuitenkaan ollut paikalla, sillä lippu ei ollut salossa.

Illaksi suuntasimme Kustaviin, Juuvannin lomamökeille. Meille varatut kaksi mökkiä vaikuttivat hyviltä ja molemmissa oli omat rannat, sekä soutuveneet. Lähdimmekin heti soutelemaan ja pysähdyimme tutkimaan autiota saarta.

Kustavissa kävimme käsityökylässä, josta löytyi vaikka mitä. Vietimme aikaa mökillä ja tuli siinä myös elokuvaa kuvailtua. Sunnuntaina palasimme kotiin Tampereen kautta. Oli ihana reissu, yhdessä, ja saaristokin näytti parastaan. Voisin palata rannikolle. Jotenkin oli vain sellainen hyvä fiilis